Про організацію та контроль гарячого харчування учнів і підвіз до навчальних закладів району

Сьогодні, на щотижневій оперативній нараді у голови райдержадміністрації дане питання висвітлила начальник відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації Олександра Письменна. Вона зазначила,що харчування учнів ЗЗСО району організоване відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 19 червня 2002 року № 856 «Про організацію харчування окремих категорій учнів у загальноосвітніх навчальних закладах», від 22 листопада 2004 року № 1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку», спільного наказу Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України від 01 червня 2005 № 242/329 «Про затвердження Порядку організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах».

- Реформування шкільної освіти передбачає удосконалення організації харчування школярів, які значну частину часу перебувають у межах  закладу. Стан здоров’я дітей та підлітків знаходиться у великій залежності від режиму та якості харчування,- йшлося у доповіді Олександри Вікторівни.

На початок 2019-2020 навчального року відділом освіти, молоді та спорту  РДА укладено угоду з ФОП Чоломбітько Т.Л. на поставку продуктів харчування для дітей пільгових категорій до ЗЗСО на суму 93 тис.грн.

Забезпечено гарячим харчування 828 учнів ЗЗСО районної комунальної власності (99,2% їх загальної кількості). З них: 66 дітей пільгових категорій, 332 учні 1-4 класів (95,9%), 345 учнів 5-9 (89,4%), 85 учнів 10-11 класів (83,3%). Із числа дітей пільгових категорій 3 дітей сиріт, 4 – позбавлених батьківського піклування, 25 – із малозабезпечених сімей, 4 осіб з інвалідністю, 23 дітей учасників АТО, 7 із сімей переселенців.

Завдяки співпраці директорів загальноосвітніх шкіл з керівниками територіальних громад, виділено субвенцію на харчування учнів 1-4 класів Іллінецькою, Городоцькою, Китайгородською, Леухівською сільськими радами.

Значну допомогу в забезпеченні продуктами харчування отримують ЗЗСО від ДП «Іллінецьке» (керівник Гребенюк Олексій Володимирович», СТОВ «Маяк» с.Володимирівка (керівник Крижанівський Микола Павлович), Іллінецького державного аграрного коледжу (директор Пиндус Василь Васильович) – Іллінецька ЗОШ І-ІІІ ступенів; Агрофірми «Рось» (Попик Іван Володимирович), СТОВ «Надія» с.Чорторія (Гелета Василь Іванович) – Слободищенська ЗОШ І-ІІІ ступенів; ТОВ «Лат АгроІнвест» (Жебрецький Анатолій Вікторович) – Росоховатська ЗОШ І-ІІ ступенів; СТОВ «Надія» с.Чорторія (Гелета Василь Іванович), СТОВ «Авангард» (Баландюк Ігор Васильович), ФГ «Гарант - ПАН» (Салій Володимир Миколайович) – Городоцька ЗОШ І-ІІІ ступенів; ТОВ «Світоч» (Митко Сергій Миколайович) – Китайгородська ЗОШ І-ІІІ ступенів.

В усіх ЗЗСО до організації харчування учнів долучаються батьки. Середня вартість обіду з урахуванням батьківської плати становить від 7,00 грн. (Слободищенська ЗОШ І-ІІІ ступенів, Криштопівська ЗОШ І-ІІ ступенів, Кам’яногірська ЗОШ І ступен) до 12,0 грн. (Китайгородська ЗОШ І-ІІІ ступенів).

Двотижневе меню погоджено з Іллінецьким районним управлінням Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області

По відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації видано наказ від 18 вересня 2019 року № 110 «Про організацію харчування учнів». Наказами по ЗЗСО призначені особи, відповідальні за організацію харчування дітей, визначені посадові обов’язки.

Усішкільніїдальніукомплектованікваліфікованими кадрами згідно                з нормативнимивимогами. У загальноосвітніх школах   налічуються 4,5 ставок кухарів та 3,5 ставок підсобних робітників.  Всіпрацівникипройшлимедичні огляди.

У закладах загальної середньої освіти ведеться документація з організації харчування, а саме: журнал бракеражу готової продукції, журнал бракеражу сирих продуктів, книга складського обліку харчової продукції, зошит обліку відходів, журнал реєстрації температурного режиму в холодильниках, двотижневі меню, щоденні меню-розкладки, картотеки страв, технологічні карти, журнал обліку виконання норм харчування.

Медичними сестрами складеніграфікипроходженнямедичнихоглядівтаведутьсяжурналивидачімедичнихкнижокпрацівникам, ведуться журнали здоров’я відповідного зразка, документи прошиті, пронумеровані, скріплені печаткою закладу. Ними та директорами шкіл постійно здійснюється контроль за якістю харчування, дотриманням технології приготування страв.

Приміщення харчоблоків та обладнання відповідають санітарно-гігієнічним вимогам. Харчоблоки обладнані електричними плитами, електроводонагрівачами, електром’ясорубками, наявні ваги для сирої продукції, ваги для готової продукції, холодильники, морозильні камери для зберігання м’ясних, рибних, молочних продуктів та зберігання добових проб.

Маркування посуду відповідаєсанітарно-гігієнічним нормам. Система холодного та гарячоговодопостачаннязнаходиться у робочомустані. У їдальнях є ванни для миття посуду, проводиться дезінфекціявсього посуду, прожарювання столового інвентарю. Згідно норм на харчоблокахзнаходятьсявсінеобхіднімиючі, дезінфікуючізасоби та методичнірекомендаціїщодоїхзастосування. На харчоблокахнаявнівсінеобхідні інструкції та графіки прибиранняприміщеньхарчоблоку. Прибиранняобіднихзалів проводиться вчасно, згідно з вимогамисанітарногозаконодавства.        Харчуванняучнівздійснюється у естетичнооформленихприміщенняхшкільнихїдалень з дотриманнямсанітарно-гігієнічнихвимог.

У шкільнихїдальнях  оформлено інформаційнікуточки, якімістятьвідомостіщодохарчуванняучнів, чергуваннявчителів, меню.

Відповідальні за харчування проводять облікхарчуванняучнів.

У ЗЗСО  організованомиття рук біляїдальні: встановлені рукомийники, електричні сушарки для рук (або паперові рушники), рідке мило.

Батьки учнівбули добре проінформовані з питаньорганізаціїхарчування, якостіїжі та санітарного стану їдальні, періодично проводиться анкетуваннябатьківтаучнівщодоякостіорганізаціїгарячогохарчування.


Значнаувагаприділялається пропаганді правильного харчуваннясереддітей та їхніхбатьків. Для цьоговикористовувалисярізноманітніформи: лекції, батьківськізбори, індивідуальнібесіди, тематичнізаняття.
Проводяться заходи  щодоформування в учнів здорового способу життя, безпечності та якостіхарчовихпродуктів, необхідностідотримання режиму харчування.

Також проводяться традиційні уроки етикету за столом, свята чаю, вітамінізованих ярмарок, що дає можливість донести до учнів та їхніх батьків необхідного мінімуму санітарно-гігієнічних знань про збалансоване харчування.

На харчоблоках ЗОШ проведено ревізію технологічногообладнання. Виявлено, що у Бабинській ЗОШ не вистачає ще 1 холодильника, в Городоцькій та Роосховатській ЗОШ потребують заміни електроплити. Щоб вирішити дану проблему і керівники закладів освіти і відділ освіти, молоді та спорту спільно працюємо із депутатами, керівниками С/г формувань для залучення додаткових коштів, оскільки фінансовий ресурс обмежений. Столовий посуд поновлюється за рахунок благодійних коштів.

Щодо підвезення учнів до місць навчання

Відповідно до вимог Закону України «Про освіту» для учнів Іллінецької, Бабинської, Китайгородської, Городоцької, Слободищенської загальноосвітніх шкіл організовано їх регулярне безкоштовне підвезення до місць навчання та в зворотному напрямку, які проживають за межею пішохідної доступності тобто понад 3 км і більше.

У поточному навчальному році організованим підвезенням забезпечено 262 учні (100% до потреби).

Для підвезення учнів використовується 5 шкільних автобусів, які закріплені за загальноосвітніми школами. Обслуговують шкільні автобуси 5 водіїв зі стажем роботи і з відповідною категорією, яка дає право керувати даними транспортними засобами.

Медичні огляди водіївздійснюються медичними сестрами, які працюють у ЗОШ. Усі автобуси пройшли технічні огляди.

Наказами по школах затверджені відповідальні особи (завгоспи) за випуск автобусів на лінію в технічно справному стані. Ведеться необхідна документація.

На утримання шкільних автобусів у 2019 році заплановано 540 тис.грн., в тому числі на паливно-мастильні матеріали – 289 тис.грн., на заробітну плату водіїв – 250 380 тис. грн. (4173 грн.).

Відділом освіти, молоді та спорту проводиться робота по безпечному перевезенню учасників освітнього процесу. У кожному навчальному закладі видані накази щодо організованого підвезення учнів, складені графіки, маршрути руху. У кожного водія є всі необхідні документи для перевезення дітей (страховий поліс, медична довідка). З метою забезпечення життя і здоров’я дітей в умовах здійснення підвозу в кожному навчальному закладі заведено журнал для інструктажу учнів. Класнікерівникипроводять з учнямиінструктажі («Правила посадки і висадки з автобуса», «Правила поведінкипід час руху автобуса»). Наказами по школах за кожним автобусом закріпленіпедагогічніпрацівники, для забезпеченняналежного порядку середдітей, виконання правил технікибезпеки.

За шкільними автобусами, закріплені маршрути, які мають цільове призначення і їх дозволяється використовувати лише згідно затверджених маршрутів, виключно для підвезення учнів, які є у затверджених списках.

З метою забезпечення безпеки дітей, дотримання санітарно-епідеміологічних норм, усі супроводжуючі та водії маршрутів в обов’язковому порядку проходять медогляд і присутність інших осіб в транспорті не дозволяється.

Питання контролю за організацією харчування дітей у навчально-виховних закладах району було висвітлено Ольгою Семеновою заступником начальника Іллінецького районного управління Головного управління держпродспоживслужби у Вінницькій області, яка зазначила, що фахівцями відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства проведено 15 планових перевірок навчально-виховних закладів району, по виконанню приписів та розпоряджень - 16 позапланових перевірок  та 60 комісійних обстежень з питатань готовності до роботи в новому навчальному році. За результатами перевірок наголошено, що питання організації харчування та дотримання санітарно-епідемічного режиму  закладів освіти потребують постійного контролю керівниками закладів.